Rabu, 24 Ogos 2011

Santau/ guna-guna

Petang tadi sempat nonton rancangan jejak Rasul kat tv3. Tahun ni Jejak Rasul menyusuri perkembangan Islam di eropah timur khususnya di Russia.  Rancangan hari ini berkisar tentang rawatan cara Islam yang menggunakan bacaan Al-Quran dan hadis untuk menyembuhkan penyakit. Bahkan ada hospital yang disediakan oleh pihak kerajaan untuk merawat orang ramai. Yang menarik para perawat semuanya adalah professional yang merupakan hafiz Quran, bahkan itu merupakan kriteria utama. Setiap bilik rawatan siap  dengan cctv lagi.

Kebanyakan pesakit yang mendapatkan rawatan pula ialah mereka yang mengalami gangguan jin atau sihir kalau kat Mesia ni kena bomoh, atau santau. Ini merupakan satu pengetahuan baru, kerana selama ni dok ingat orang Asia je yang suka main bomoh2 nih, rupa-rupanya orang eropah pon masih mengamalkan ilmu hitam ni. Bahkan di sana ada pasukan polis khas yang mencari dan menangkap mereka yang mengamalkan ilmu hitam dan sihir. Malah, pelbagai bahan rujukan  dan peralatan turut dirampas.

Kebanyakan kes sihir ni pula ialah sebab putus cinta atau cinta tak kesampaian , mahupun dengki khianat semata, so typical kan. MAklum sajalah mat-mat dan minah-minah Chechnya ni memang cun melecun. Tengok cara rawatan dia dan kesan akibat sihir tu lebih kurang macam kat Mesia je. Bezanya ialah kat sana kerajaan menyediakan pusat rawatan khas secara percuma, kat Mesia mana ada. Cuba bawak gi parlimen, kata nak buka hospital kerajaan untuk menyembuhkan penyakit SANTAU DAN SIHIR, MAU KENA GELAK RAMAI-RAMAI.

Yang bagusnya kat sana tukang massage kat hospital pon mesti hafiz dan guna ayat Al-Quran, baguskan. Mereka meletakkan pergantungan hanya kepada Allah setelah berusaha. Kat Malaysia ni bila nak ada pusat rawatan macam ni tak taulah. Yang persendirian adalah kan, tapi kalau takde pantauan, ramai yang menipu, macam Pusat rawatan Cakra Alam dulu. Alih-alih orang korea ngan mat salih yang bongkarkan penipuan mereka setelah sekian lama beroperasi.

Tapi , baru baru ni kerajaan Malaysia meluluskan undang-undang yang membolehkan pendakwaan dilakukan kepada mereka yang mengamalkan ilmu hitam dan sihir. Sama-sama kita tunggu dan tengok , siapa yang akan menjadi orang pertama didakwa di bawah undang-undang tersebut.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan