Jumaat, 22 Julai 2011

alahai ank-anak

Hasil perkahwinan selama 13 tahun yang rukun damai, terhasillah dua orang hero dan sorang heroin. Hero nombor satu pendiam sikit orang nyer, tak de banyak kerenah dan senang diuruskan. Tahun ni nak ambik UPSR tapi banyak sangat main dan tak berapa risau nak pereksa. Yang ni very dependant dengan mak ayah tapi juga kuat membangkang ayahnya. Dengan mak dia takut sikit dan tak berapa berani nak melawan. Mungkin sebab aku ni jenis yang garang dan memang akan menggunakan kuasa veto aku untuk merotan anak-anak yang melawan atau tak dengar kata. si ayahmemang kuat diplomasi tapi tak jalan selalunya.

Yang kedua si heroin yang dah masuk 9 tahun. Yang ni  kuat merajuk macam mak dia, nak menang sendiri, tak suka mengalah, suka simpan dalam hati. Si heroin memang menjadi ratu pujaan hati sang ayah dan dia memang selalu nak menang. Si ayah akan selalu membebel tapi si anak juga yang menang akhirnya. Si heroin ni memang sangat sayang ngan si ayah lebih daripada sayangkan si mak. Memang anak ayah ni. Kalu buat kad ke, hadiah ke, memang dia akan kasi kat si ayah dulu. Mungkin sebab mak nye garang sangat kot.

Hero nombor dua baru tujuh tahun. Yang ni banyak cakap cam ayahnya. Senang bergaul ngan orang, dan memang terlebih manja sebab takde adik. Tapi dia senang dimanipulasikan. Risau plak kalau terbawa-bawa sampai besar nanti. Yang ni kalau menjerit memang nyaring dan menyakitkan telinga. Kalau hilang kat pasaraya memang senang nak jumpa  (tak pernah hilang pon). Yang ni masalah sikit bila nak pegi sekolah. Nak bangun pagi cukup susah. Macam-macam alasan dia bagi kalau dia malas nak gi sekolah. Kadang-kadang kalau kaki gatal kena gigit nyamuk pon bole jadi alasan tak nak gi sekolah. Otak dia memang ligat cari alasan.

Dah tujuh tahun takde baby kecik kat dalam rumah ni. Bila tengok baby-baby yang comel, ada jugak rasa teringin. Si hero nombor dua pon asyik tanya bile nak ade baby , orang lain sume ada baby. Tapi bila memikirkan nak kena bangun malam, nak tukar lampin dan macam2 kerenah baby, aduh semput rasanyer. Soal mengandung atau hilang bentuk badan tu small matter je. Si ayah pon asyik tanya tak nak baby baru ke, dia sentiasa bersedia nak bagi sumbangan.

Nak jaga baby bagai, yang dah besar ni pon tak terjaga. Ni ha si hero nombor dua yang takreti dok diam telah mencederakan diri sendiri. Bila si ayah balik dari kerja, dia jadi tergezut. Bila dia tergezut, dia akan membebel. Itu boleh difahami sebab si ayah boleh memang terer membebel dalam apa jua suasana. Soalan yang sepatutnya berbunyi simpati telah bertukar menjadi seperti seorang polis yang cuba korek rahsia dari seorang pengedar dadah. Anak nya langsung tak nak jawab sebab soklan si ayah biasanya akan meleret dan berpanjangan dan berulang-ulang. Anak-anak pon dah boleh baca pee'l si ayah.



benjol sebesar telor ayam, sian dia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan