Ahad, 24 Julai 2011

gaya muslimah melentik

Baru habis menonton rancangan Safiyya di tv9 tadi, terus rasa nak mencontengkan pandangan sendiri kat sini. Dalam salah satu segmen tu ada ditunjukkan tentang pompuan yang ala-ala model muslimah gitu. Ditunjukkan camana dorang belajar memekapkan diri dorang sendiri, cara berjalan cam ayam dan itik, cara melentik dan menggimnastikkan diri. Pastu ada bual bicara dengan sorang model muslimah yang dah terkenal ni. Aku  kenal dia ni sebab selalu beli majalah Nur.

Maka berceritalah dia tentang minat dia dalam bidang modeling ni. Katanya memang minat dia sejak kecil. Yang tu okelah. Tapi bila dia cakap camni lebih kurang bunyinya,

"memang saya tahu mencantikkan diri dan mempamerkan kecantikan kepada orang lain tu tak boleh, tapi kalau kita mempamerkan diri kepada sesama perempuan muslimah tu boleh. Tapi untuk perempuan muslimah sahaja lah tidak boleh bercampur antara lelaki dan permpuan. Tapi saya pon tak boleh nak cakap tentang ni, biar orang yang lebih tahu tentang ni je yang cakap".

Dia nampak macam serba salah nak cakap mungkin sebab mekap yang dia pakai tu setebal tembok besar cina ataupon sebab jurukamera yang memfotografi mereka tu lelaki. Jadi, rasanya memang mereka tidak mengikut syariah pon apabila mereka bermekap berlebihan untuk menonjolkan kecantikan dan menjadi tontonan lelaki dan perempuan. Suasana kerja  jelas menunjukkan yang berlaku percampuran antara lelaki dan perempuan . Gaya yang ditonjolkan juga banyak yang tidak sesuai dengan perwatakan seorang wanita muslimah.

Mekap terlalu tebal,pakaian terlalu sendat, tudung yang terlalu pendek, lengguk badan yang meliuk lintuk pelbagai gaya langsung tidak menampakkan kemuslimahan mereka melainkan mereka menutup rambut, itu sahaja. Inilah gaya-gaya yang akan menjadi ikutan anak-anak muda. Roh seorang muslimah langsung tidak terpancar.

Kalau mengikut pandangan aku yang tak berapa pandai ni, takde bezanya model muslimah ni dengan model mat saleh bertudung kat IIFF anjuran Dato' Shah Reza tu. Bezanya cuma dorang tu memang jahil dan takde aturan agama. Cuba bandingkan.

Benda-benda macam ni tak payah lah sampai "orang yang lebih tahu" kena bercakap. Ini aturan asas yang semua orang dah tahu, antara nak ikut atau nak engkar je.

Sesape ada idea lagi bernas, share-share kan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan