Khamis, 28 Julai 2011

Siang tadi nonton cerita tentang Khalid al-WALID, pejuang tentera Islam yang sangat gagah berani dan bijak. Dia tidak pernah di dalam peperangan menentang kerajaan kristian Byzantine dan Persia yang mempunyai bala tentera yang jauh lebih besar. Menyaksikan kegagahan, kebijaksanaan dan keberanian beliau benar-benar membuka minda tenteng ketulusan dan keikhlasan para sahabat berjuang menegakkan kalimah Allah.Dengan keberanian dan keyakinan mereka pada pertolongan Allah itulah yang menyebarkan Islam ke serata dunia. Dengan jumlah tentera yang kecil dan umat yang terpencil ketika itu mereka telah berjaya mengembangkan Islam ke seluruh alam.

Di manakah Khalid alWalid pada zaman ini. Adakah Salahudin al-Ayyubi yang baru yang berani membebaskan Palestin daripada penjajahan zionis.. Di manakah tentera yang punya keperibadian seperti tentera Muhammad al-Fateh semasa menawan Constantinople.Adakah anak-anak muda yang berani merentasi lautan atau selat Inggeris  untuk menyebarkan Islam bukan untuk mendapat nama dan gelaran.


Bila tengok citer-cietr macam ni timbul keinsafan sekejap.Pastu cuba nak bandingkan orang zaman dulu ngan anak muda zaman sekarang ni. Macam mana nak bebaskan Palestin kalau nak bebaskan diri dari rokok dan dadah pon susah. Macam mana nak sebarkan Islam kalau baca Quran pon tak pandai. Nak cari buku-buku hadis tu memang susah lah sebab lebih ramai lagi yang suka baca MANGGA ngan URTV. Camana naksebarkan Islam kalau bibir lebih senang menyanyi lagu-lagu pop daripada berzikir. Camana nak sebarkan Islam kalau nama ulamak dan sahabat pon tak tahu, tapi lebih banyak tahu tentang gossip panas artis, artis suka makan apa, dating ngan sape, artis mana kawn, artis mane cerai.

Usah kata nak membebaskan Palestin , tu yang tak semayang Jumaat dan bersepah muka kat shopping kompleks. Kalau jumpa jenis yang bersidai takde tujuan tu, chop terus muka tu takleh wat menantu. Kalau yang belom kawen tu , kalau keluar dating, cuba peratikan boifren tu jenis semayang ke tidak, kalau tak semayang ucapkan babai je. memang jenis tak leh wat keturunan. Kalau bawak kereta Ferrari pon, kalau tak sembahyang apa gunanya. Harta tak boleh membeli syurga.

Itu baru bab sembahyang ,belum disuruh mengaji bertarannum. Kalu tak dapat tarannum ,dapat yang tajwid betul pon oklah. Kalau mengaji pon tak tau camana?

Bila menengok orang muda zaman sekarang ni, susah hati betol. Tengok masjid yang dua saf tiap kali azan tu cukuplah. Langsung tak menarik minat dan keinginan mereka nak gi masjid kalau dengar azan. Itu kalau dengar, kalau yang duduk dalam shopping kompleks bila masa nak dengar azan. Yahudi tidak takut dengan bilangan umat Islam yang ramai. Selagi masjid-masjid tidak dipenuhi jemaah pada waktu subuh seperti solat Jumaat selagi itu yahudi tidak akan gentar dengan umat Islam.



Alangkah indahnya kalau dapat melihat pemandangan sebegini di mana-mana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan