Ahad, 24 Julai 2011

Msg memang merbahaya

Memang susah nak jaga makan minum  keluarga. Segalanya mesti berkhasiat, baik, yang mereka suka. Pernah dengar kan iklan ni. Sebenarnya kalau difikirkan ada benarnya pernyataan tersebut. Orang kalau nak makan mestilah nak makan bende yang sedap-sedap saje. Jarang orang nak makan kalau dah tau makanan tu tak sedap.

Sebagai isteri dan ibu, masakan memang penting dalam sebuah rumahtangga. Makan adalah suatu kemestian. Manusia makan untuk hidup kan walaupon ada sesetengah manusia yang hidup untuk makan. Kali ni saya nak menulis dilema tentang makanan yang dimakan oleh ahli keluarga kita setiap hari.

Siapa yang tak pernah guna msg ni. Msg atau penambah perisa yang dijual dalam pelbagai nama dan jenis ni berlambak-lambak dijual dan menjadi ramuan wajib dalam setiap masakan. Rasanya ramai yang dah tahu juga tentang keburukan benda alah ni. Msg banyak dikaitkan dengan obesiti, menyebabkan sakit kepala, dan banyak lagi masalah kesihatan yang lain. Kita tak payahlah nak cerita apa komposisi kimia bagai yang membuatkan makann jadi sedap, tapi apa kesannya kepada orang yang menggunakan msg.

Msg banyak digunakan untuk menyedapkan masakan dan yang paling banyak menggunakan bahan ni ialah industri makanan segera. Teorinya simple jer, KALAU SEDAP ORANG AKAN MAKAN SELALU.
Kalau masak sendiri di rumah, kita boleh la agak banyak mana nak taruk benda ni dalam masakan, tapi kalau makan di restoran atau makan makanan segera, mana kita tahu berapa banyak diaorang taruk kat dalam tu.
Orang kalau dah makan benda sedap dia nak makan selalu dan dia nak makan banyak. Dah makan banyak bukan reti nak bersenam ke, buat aktiviti yang keluarkan peluh ke. Lepas tu badan jadi gemuk pastu banyak la masalah kesihatan yang menjenguk. Itu je sebenarnya cara paling mudah nak menerangkan kepada orang yang tak reti teori-teori sains macam saya nih.

Kat rumah saya sendiri dah lama tak ada benda msg nih, dah tak berani nak guna lepas selalu dapat migrain. Sebenarnya kita lah yang kena membiasakan lidah. Bukannya makanan yang kita masak tu tak sedap, tapi sebab lidah tu dah terbiasa ngan msg, tu yang jadi ketagih. Kalau daripada kecik anak-anak dah biasa dengan masakan emaknya, tak guna msg pon tak jadi hal. Kita lah yang patut lebih tahu apa sebenarnya elok untuk mereka.

Ok, kalau masak kat rumah memang tak jadi hal, tapi macam mana plak kalau makan kat luar. Tak kesahlah  sekali-sekala dihujung minggu atau bagi ibubapa yang bekerja, yang takde orang gaji, yang jarang masak kat rumah. Macam mana kita nak tahu tokey kedai guna msg atau tidak. Kalau saya senang je, tanyakan terus pada tukang masak atau waiternya, tak tanya tak tau, ye dak. Kalau keluar bawa anak-anak tu cuba elakkan makan makanan segera, tapi tahu  jelah anak-anak, memang susah kalau nak suruh makan benda yang elok dan berkhasiat. Cara yang paling baik ialah MAKAN DULU KAT RUMAH, PASTU BARU KELUAR.

Orang zaman dulu-dulu takde nya guna Msg ni,  pastu makan ulam-ulam, benda yang tak perlu masak dan semulajadi ,sebab tu dia orang makan sekadar isi perut je, lepas tu keluar ke padang buat kerja yang mengeluarkan peluh. Dengan cara tu toksik dalam badan terus keluar, takde nak simpan-simpan. Orang sekarang nak makan mesti mau sedap, dah sedap mesti nak lebih. Lepas makan dok dalam ofis yang beraircond, asyik overtime bila nak bersenam, pastu makan empat kali sehari. empat hari kemudian baru nak buang sebab sistem badan dah tak betul, tu yang toksik bertakung dalam badan.

Kesimpulan, cara makan yang betul ialah dengan mengikuti cara dan adab makan Nabi Muhammad s.a.w. Isikan perut dengan 1/3 makanan, 1/3 air, 1/3 udara. Makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. Sehabis makan tu jilat setiap hujung jari sebab kat situ ada enzim yang boleh membantu penghadaman. Kalau nak lagi bagus amalkan puasa setiap Isnin ngan Khamis.

Kalau ada sesape yang tahu mana-mana restoran yang tak guna Msg dalam masakan, sila share.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan