Sabtu, 23 Julai 2011

Kelebihan seorang isteri dan ibu

 Hari ini si suami pergi kursus ESQ kat hotel Flamingo. Si hero no. 1 plak menghadiri tutor untuk budak budak UPSR kat Bangsar. Tinggallah si ibu bersama dua orang lagi si anak kat rumah.

Hari ni masak simple je sebab tak ramai. Pinggang pon sakit lagi ni. Sebelum ni dua belah pon sakit, hari ni belah kanan je sakit, tapi nak pusing teramat susah. Semalam si suami sampai kat rumah dekat pukul sebelas, jadi memang tak dinner kat rumah la tu.

Hari ni buat ape ye;
basuh kain, jemur kain, lipat kain, iron baju anak2 dan si suami
masak
ajar anak-anak mengaji
cuci bilik air
potong kuku anak2

Does not look like very important job or such a mega thing, tapi I'm proud and hati berbunga bahagia melakukannya. Biarpon pada pandangan orang lain it's just ordinary and petty little things to do, tapi aku tak peduli kerana yang penting apa yang aku buat itu  kebahagiaan kami sekeluarga. Yang lebih penting lagi ialah aku lebih peduli tentang pandangan Allah atas setiap perkara yang aku buat.
Semoga setiap perkara kecil yang aku lakukan dapat menjauhkan aku setapak dari api neraka dan mendekatkan aku setapak ke syurga.

Antara kelebihan seorang isteri yang menjaga anak-anak, mencuci pakaian mereka, memandikan mereka, meminyak dan menyikatkan rambut mereka, Allah  akan mencatitkan perbuatan baik sebanyak helaian  rambut, dan memadamkan sebanyak itu perbuatan jahat.

Petikan dari buku LA TAHZAN " kebahagiaan menurut sahabat adalah sesuatu  yang tidak banyak menyibukkan, hidup yang sangat sederhana dan pendapatan yang memadai".

Aku ingin sekali menjadi isteri sehebat Khadijah, anak sehebat Fatimah, ibu sehebat Maryam, mereka begitu tabah menghadapi setiap dugaan yang menimpa keatas mereka , bahkan tidak pernah pula berkurang rasa syukur mereka kepada Allah. Aku ingin menjadi isteri dan ibu yang terhebat, yang terbaik sekurang-kurangnya di mata suami dan anak-anak. Dalam diri masih banyak yang kekurangan, banyak kelemahan, banyak kekhilafan, tapi aku akan terus mencuba dan berusaha menjaga suami dan anak-anak sebaik mungkin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan