Jumaat, 22 Julai 2011

body yang x phewit

Tahun ni dah masuk 35 tahun, rase macam dah tua jer. Bukan tua sangat pon, dah masuk peringkat matang sebenarnya. (ini saja nak mengobati hati sendiri). Tapi, tidak mengapa, sebaliknya aku harus berbangga dan bersyukur kerana dikurniai kehidupan yang baik selama ini bersama keluarga tersayang. Daripada zaman belom kawen sampai sekarang anak dah masuk tiga dan dah besau sume. Takde le besar mana tapi masing-masing dah pandai cebok sendiri, dah besar la tu
 Allah telah mengurniakan bermacam nikmat yang tidak habis untuk disyukuri kerana punya ibubapa yang amat kaya dengan kasih sayang, adik beradik yang harmoni dan rumah tangga yang aman. Semoga kebahagiaan ini berkekalan ke syurga hendaknya.
Dalam hidup ni bermacam pengalaman dah dilalui, merasai kemanisan dan kepahitan pengalaman hidup. Semuanya menjadi ujian kepada diri agar sentiasa merendahkan diri dan berusaha mencari keredhaan Allah.

Cukup le tu pembukaan dengan ayat yang teramat sadis dan syahdu kat atas tu. Sekarang berbalik kepada tajuk utama. Nak dijadikan cerita semasa aku nuda dulu-dulu, dari zaman kanak-kanak hingga remaja badan aku ni memang termasuk kategori kurus keremping. Memang ikut saiz mak aku. Dia pon kurus jugak, tapi kami sume kurus pon termasuk dalam kategori sihat, bukan macam anorexic tu. Malah aku sangat aktif menghabiskan tenaga aku dengan bersukan dan bermain ngan member sekampong. Kitaorang dulu mana nak layan sangat indoor games ni, memng takde pon. Tempat main kitaorang kalau bukan kat dalam kebun, mesti kat sawah padi.

Masa aku belajar kat U dulu cukup geram kalau tengok paha member-member yang berisi. Masa belom kawen dulu berat badan aku cuma 40 kilo jer. Serasa aku yang paling berat pon 42 kg je. Macam macam aku buat, makan nasi 2 pinggan tak jadi hal punya. Aku jugak pernah mentry minum sejenis susu untuk menambahkan berat badan , tapi tak jadi jugak. Menghabehkan duit aku jer.

Lepas aku kawen pon kurus lagi, tapi masa mengandung ank pertama berat badan aku naik dari 42kg kepada 70 kg. Tapi aku pon tak tau kenape aku sangat gembira setiap kali menengok jarum timbangan naik. Mungkin sebab terharu kot bila tengok jarum melepasi angka 50kg. Lepas je bersalin dan habis pantang, berat aku terus turun kepada 45 kg. Ok lagi.  Body pon masih macam anak dara. Lepas tu mengandung kali kedua, berat aku naik mendadak jugak, dan bila dah bersalin berat badan kembali normal. Masa tu umur 26 tahun.

Bila mengandung kali yang ketiga ni selera aku betul-betul kaw punyer. Lapar memanjang, dan encik suami juga ikut melayan selera aku, aku buncit, dia pon turut sama buncit. Sehabis bersalin anak yang ketiga ni berat badan aku bermasalah sikit nak turun sampai lah sekarang ni. Sekarang ni dia mantain jer lebih daripada 50 kg. TApi sebenarnya yang menjadi masalah ialah bukan berat badan tetapi cutting badan dah takde. Dah macam-macam cara aku buat nak kempiskan perut, tapi x jugak berjaya. Aku memang segan betul kalau nak ukur pinggang sendiri, takde dah pinggang 23 inci aku.

Tiap kali fikir nak diet, susah betul kalau hari-hari masak.Dah masak mesti lah cuba, kalau dah cuba dan sedap mesti lah makan pon lebey. Kadang-kadang kalau tak nak membazir makanan ,kita jugak la tukang perabih makanan anak-anak. Camana nak diet. Dulu kalau dengar orang cakap susah nak diet, mesti tak caya. Sekarang baru tahu macam mana seksanya nak menahan diri dari makan/ mengisi perut. Dulu, kehidupan sentiasa aktif dan metabolisma tengah tinggi. Sekarang ni metabolisma pon dah berkurangan dah, sebad tu makanan lebih cepat menimbun menjadi lemak.Walau apapon, tujuan aku nak mendapatkan perut yang kempis tu sebenarnya juga untuk kesihatan jugakkan.




Anyway, any suggestion camana nak mengempiskan perut?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan